Miten pudottaa painoa?

miten pudottaa painoa

Olet mitä syöt

on hyvin tuttu sanonta Suomalaisille…

Liikunnalla laihduttaminen voi olla hyvin työlästä, eikä kroppa välttämättä kestä liian suurta kuormitusta. Ruokavalion asema painonhallinnassa ja painonpudotuksessa on äärimmäisen tärkeää.

Pussikeittokuurit pudottavat painoa nopeasti, mutta menetetyt kilot ovat usein lihasta, eivät rasvaa. Paino nousee helposti lähtölukemiin, ja keho voi mennä niin pahasti sekaisin, että laihduttaminen on joka kerta vaikeampaa.
Pussikeittodieetti perustuu erittäin vähäkaloriseen ruokavalioon, jolloin paino tippuu. Tällaisen pussikeittodieetin aikana ihminen kuitenkin menettää  lihasta.
Lihominen samalle tasolle tapahtuu hyvin nopeasti ellei nopeammin, kuin painoa pudottaessa.
Vältä siis pussikeittodieettejä ja laita ruokavaliosi terveelliseen kuntoon alan ammattilaisen kanssa.

Syö jokaisella aterialla esimerkiksi kalaa, broileria, vähärasvaista lihaa, palkokasveja, pähkinöitä, rahkaa, raejuustoa, täysjyvätuotteita ja kasviksia.  Tee kaunis sekä monipuolinen annos ja syö se rauhassa.

Ruokaile säännöllisesti!

Älä jätä aterioita väliin, vaan nauti noin kolme ateriaa ja 1-2 välipalaa päivässä. Näin vatsa pysyy tyytyväisenä eikä vaadi herkkuja.

Juo tarpeeksi!

Nauti runsaasti vettä, jotta et sekoita janontunnetta nälkään.

Oli kyse sitten painonpudottamisesta tai jonkin muun tavoitteen saavuttamisesta, tulee sinun tiedostaa, mitkä päivittäiset seikat auttavat sinua pääsemään päivä päivältä lähemmäs tavoitettasi.

Painonpudotuksen kannalta tärkeintä on siis muuttaa harjoitustehoja, sekä harjoitusohjelmaa ja tämän avulla rikkoa homeostaasi.

Vähennä alkoholin käyttöäsi
Alkoholi sisältää yllättävän paljon täysin turhia kaloreita. Rajaa siis alkoholin käyttö korkeintaan viikonloppuihin ja pysy silloinkin kohtuudessa.

Punnitse itsesi kerran viikossa
Säännöllisesti puntarilla käyvien on havaittu onnistuvan paremmin painonpudotuksessa. Kerta viikossa kuitenkin riittää.

Liikakilot aiheuttavat lukuisia terveysongelmia, joista ylipainoiset ihmiset ovat varmasti tietoisia. Ylipaino altistaa ihmisen erilaisille sairauksille, kuten diabetes, sydän- ja verisuonisairaudet sekä suurentaa syöpäriskiä. Se vaikuttaa ihmisiin myös henkisesti, sillä usein lihavuus voi aiheuttaa itsetunto-ongelmia ja sitä kautta jopa masennusta. On varmasti sanomattakin selvää, että laihdutus voi tuoda apua kaikkiin näihin ongelmiin.

Vinkkejä laihduttamiseen

  1. Liiku monipuolisesti
  2. Nuku riittävästi
  3. Syö terveellisesti
  4. Vältä pussikeittodieetit
  5. Suunnittele ateriavälit
  6. Lopeta sohvalla makoilu
  7. Aseta tavoite
  8. Juo tarpeeksi vettä
  9. Unohda hissi! Käytä portaat!
  10. Vältä turhaa napostelua

Tarvitsetko apua painon pudottamisessa? Tuskailetko ruokavalion suunnittelussa?

Ota yhtetyttä ja räätälöidään sinulle sopiva ohjelma ja ruokavalio!

Mukavaa alkavaa kevättä!